Să se vadă Cetățuia

În opinia mea, Cetățuia Brașovului de pe dealul Straja are o mică problemă (alta decât confuzia care se face între această fortificație și Cetatea Brașovului*). Nu prea se vede. Adică, eu sunt partizan declarat al ecologiei, împăduririlor, aducerii procentului de spațiu verde din intraurban la un nivel cât mai ridicat ș.a.m.d. Să nu avem neînțelegeri. Dar aici consider că se poate face un compromis. Cetățuia Brașovului nu este exploatată din două puncte de vedere.

Primul: potențialul de contribuție la calitatea peisajului urban. În cazul în care vegetația crescută pe zona superioară a dealului ar fi înlăturată, ansamblul fortificației va genera un impact vizual puternic în multe puncte ale zonei centrale a orașului. O înălțime cu o astfel de construcție istorică va deveni un punct de reper important în pesiaj, punând în valoare Cetățuia și completând în mod fericit o zonă de multe ori plăcută ochiului. Consider ca fiind rațional compromisul defrișării zonei superioare a Strajei pentru scopul menționat.

Al doilea: potențialul de a deveni un punct de belvedere spectaculos. La fel cum Cetățuia nu poate fi văzută foarte bine de jos, zonele înconjurătoare nu pot fi foarte bine văzute de pe deal. Doar în perioadele în care copacii sunt desfrunziți se poate întrezări orașul-cetate printre trunchiuri și crengi, atât cât să stârnească interesul de a vedea într-o zi toată panorama deschizându-se fără opreliști. Dată fiind perioada suficient de lungă de când Straja este împădurită, cred că pentru mulți unghiul de observație va fi absolut nou. Mai mult, ochii curioși își vor putea imagina cum, cu veacuri în urmă, dealul servea ca punct de observație, văzând pământurile pe care vechii străjeri le scrutau în căutare de posibili vrăjmași apăruți la orizont. Omenește vorbind, am avea o panoramă de 360 de grade dintr-un punct strategic de observație.

Acestea fiind spuse, lansez și eu o propunere nevinovată. Către nimeni. Mai degrabă, e un fel de întrebare retorică: „n-ar fi fain?”. Că n-am eu poziția de a lansa propuneri urbanistice.

* De multe ori, Cetățuia este în mod eronat creditată ca fiind Cetatea Brașovului. De obicei, de către cetățeni non-brașoveni. Cetatea Brașovului era jos, între dealuri, iar Cetățuia era o fortificație care făcea parte din sistemul de apărare extra-muros al cetății. Ca fapt divers, Cetățuia era de fapt un bastion, singurul apărat de mercenari și nu de breslași brașoveni.

8 thoughts on “Să se vadă Cetățuia

  1. Și eu m-am gândit de multe la acest “ce-ar fi?”. Însă am ajuns într-un punct mort. Sau mai bine zis ideile mi se băteau cap în cap. Adică: ajuns pe Strajă mă gândeam cum ar fi dacă vegetaţia ar înlăturată şi oraşul s-ar dezvălui în toată splendoarea lui, dar imediat mă gândeam că nici atmosfera intimă dată de acei copaci nu-mi displace.

    1. 🙂 aici ambele puncte de vedere au avantajele lor, dar pana acolo cred ca ar fi mai realizabil ca in cladirile cetatuiei sa functioneze ceva adecvat monumentului, nu carciuma. e o tristete pe acolo ..

  2. Sunt de acord cu Luana. E inadmisibil ca in interiorul unor monumente sa se desfasoare asemenea… activitati economice. (aceeasi situatie la Cetatea Fagaras, si, in trecut, la Cetatea Rasnov- caz in care se poate lesne observa ce “beneficii” s-au adus monumentului…)

  3. N-am vrut să stric nota optimistă și pozitivă a blogului incluzând aspectul acesta în textul de bază, dar acum îmi vine să spun: este absolut inadmisibil și ar trebui ca una din instituțiile administrației locale să aibă și să folosească pârghiile pentru a oferi Cetățuii statutul pe care îl merită. Ce mă supără și mai mult este că administratorii locantei întrețin confuzia Cetate/Cetățuie prin inscripția „Cetatea Brașovului” de la intrare. Dovadă de crasă ignoranță, indiferență, suficiență și incultură. Să mai zic?

  4. cred ca daca se va despaduri se vor face terase! 🙂 dar eu cred ca e pacat sa fie taiati copacii de acole, asa ca eu nu am nici o dilema!

  5. Armin, sincer să fiu, o terasă discretă și de bun gust nu m-ar deranja, mai ales că aș sta cu orele să admir peisajul din noul unghi. Cât despre copaci, nu cred că acolo ar fi marele dezastru ecologic. Spuneam, ar fi un compromis.

  6. dezastru ecologic? nu e vorba de asta, dar nu merita sa tai cativa copaci, chiar si numai unul. nu cred ca nu vom putea sa traim in continuare cu cetatuia acolo, dincolo de copaci. cat despre restaurant – asta da, ar trebui sa dispara. eu chiar nu am dileme si nu sunt ecologist.

Leave a Reply

